Zusammenfassung.
Es wird über eine 81jährige Patientin mit einem Verschlußikterus
aufgrund eines tubulovillösen Adenoms des Gallenganges berichtet. Im
Verlauf kommt es zur Diagnose eines Adenokarzinoms, und die anfänglich
endoskopisch plazierte biliodigestive Drainage muß transhepatisch gelegt
und als interne Drainage angewandt werden. Das Risiko der Karzinomentstehung
aus Gallengangsadenomen wird diskutiert.
The Sonography, Diagnosis and Follow-up of a Rare Bile Duct Tumor.
An 81 year old female patient developed obstructive jaundice caused by
a tubular villous adenoma of the common bile duct. As her disease progressed,
we diagnosed an adenocarcinoma. An endoscopically placed biliodigestive drain
had to be replaced by a PTCD. The risk of malignant transformation of common
bile duct adenomas is reviewed.
Schlüsselwörter:
ERCP - Sonographie - Adenom des Ductus hepatocholedochus - Yamakawa-Prothese - PTCD
Key words:
ERCP - Sonography - Adenoma of the common bile duct - Yamakawaprothesis - PTCD